Testissä

Testissä: Prisman kauppakassi.fi-palvelu – se toinen pikkulapsiarjen pelastajistamme

01.03.2020

Lupasimme alkuvuodesta kirjoittaa teille arvomme mukaisesti asioista, jotka auttaisivat sinua ja helpottaisivat kenties pikkulapsiarkeasi – samoin kuin vaipanvaihto.fi-sivusto on luotu auttamaan sinua. Nyt saammekin esitellä teille Prisman kauppakassi.fi-palvelun, jonka avulla niiden vaippapakettien kotiin saaminen sujuu astetta mukavammin. Tämän Prisman noutopalvelun avulla nimittäin tilaat koko perheen ruoka- ja vähittäistavaraostoksesi kätevästi kotoa käsin ja me väitämme omakohtaisen kokemuksen kautta, että se säästää sinulta ajan lisäksi myös rahaa ja myös ruokahävikkiä syntyy vähemmän. Tässäpä viisi syytä, miksi meidän perhe on ollut tähän palveluun todella tyytyväinen!

1. Säästä aikaa

Kun teen kotona Prisman noutopalvelutilauksen, voin hyödyntää tähän aikaa, jolloin lapset ovat esimerkiksi nukkumassa. Käytän mieluummin lasten valveillaoloajan heidän kanssaan leikkimiseen ja ulkoiluun. Maksan mieluusti tästä ajan paremmin hyödyntämisestä sen 4,90-11,90€, mitä maksaa, kun tilaa ruoat noutopisteeseen. Väitän myös, että säästämme tuon palvelun summan, kun emme mene fyysisesti kauppaan, vaikka meillä olisi kuinka ostoslista tehtynä ja lasten kanssa sovittuna, että mitään ylimääräistä ei osteta.

Meidän perheessä nouto toimii myös mainiosti, kun mieheni tai minä ajamme noutopisteeseen sovittuna aikana yleensä työpäivän jälkeen tai nyt myös taas kotonaoloaikanani päiväsaikaan. Parkkipaikkoja on varattu hyvin noutopisteen läheisyyteen, joten esimerkiksi itse avaan sisätiloissa olevassa noutopisteessä takakontin jo etukäteen, syötän tekstiviestillä saamani koodin näyttöön, lastaan kaapeista ruokaostokset ostoskärryyn ja kuskaan kärryn takakontin viereen – ja näin alle kahdessa minuutissa onkin auton nokka jo kotia kohti.

Pyhinä tilaan jo hyvissä ajoin ostoksemme ennakkoon. Itselleni se on jo lomaa, kun ei tarvitse lähteä ruuhka-aikaan kauppaan vaan voin jo sen ajan nauttia esimerkiksi joulutunnelmoinnista tai valmistaa perheellemme halloweenherkkuja kotona.

Silloin aikoinaan, taisi olla muuten vuosi 2014, kun latasin tämän sovelluksen ensimmäisen kerran ja testailin tätä palvelua silloin niin kiireiseltä tuntuvan nuoremman minäni elämään, niin se ensimmäisten tilausten tekeminen otti aikansa. Ennen kuin lataat applikaation (joka muuten löytyy Foodie.fi nimellä), tutustut sen käyttöön, löydät ne joka viikko toistuvat perustuotteet sinne, joita ei sitten enää joka viikko tarvitse etsiä; ja opettelet sen, miten maksu hyväksytään, ottaa se aikansa. Mutta kaiken tämän alkututustumisen jälkeen, viikoittainen ruokaostosten teko nopeutuu. Nykyään tilaus onnistuu minulta alle 10 minuutissa. Varsinkin silloin, jos olen jo päässäni fiilistellyt, mitä syömme tulevalla viikolla tai kaivanut listaltani vakioherkkureseptit, joita sitten syödään, jos en keksi mitään muuta. Samoin tämä puhelimessa kulkeva ostoslista on kätevä, kun kotona tulee vastaan jotain, mitä pitää ostaa. Voin nopeasti lisätä sen sinne jo etukäteen heti, kun huomaan puutoksen.

2. Syö terveellisemmin

Suunnittelen kerralla viikon lämpimät ruoat ja käytän tällaista periaatetta: mahdollisimman paljon kasvisruokaa, yksi kalaruoka, ainakin yksi keitto ja jotain erikoisempaa viikonloppuna. Viikonlopulle suunnittelen yleensä myös kaksi ruokaa (lounaan ja illallisen) sekä jotain herkkua, jos emme ole menossa ulos tai ystävien/isovanhempien luo syömään. Näiden lisäksi ostan aamu-, väli- ja iltapalatarpeet. Olemmekin mieheni kanssa panostaneet itsekin välipalaan lasten tultua. Töihin mukaan otetut hedelmät ja rahka-ainekset auttavat jaksamaan myös aikuista huomattavasti paremmin pitkän päivän ilman energiatason laskua. Tämä välipala on myös helpompi ottaa mukaan, kun se löytyy jo kotoa valmiina. 


Uskon myös, että se on minulle ja koko perheelleni helpompaa ohittaa herkkuhyllyt ja -tiskit, kun emme mene fyysisesti kauppaan. Verkkokaupassa herkut eivät ole niin sanotusti esillä ja ne pitää erikseen hakea listalle, jos niitä mielii ostaa. Kun kaupan kassajonossa odotat omaa vuoroasi, voi helposti vielä viimeisestä tiskistä tarttua matkaan se suklaapatukka itselle kiitoksena kauppareissulta suorittamisesta. Tai töiden jälkeen, kun olet jo väsynyt ja nälkäinen, se pieni sokeriboosti auttaa jaksamaan paremmin kotiin asti. Tätä ei tapahdu nettiostoksilla, ainakaan minulle.

3. Säästä rahaa

Olen avannut meidän perheelle myös S-pankkiin tilin tämän palvelun käyttöä varten. Siirrämme S-pankin luottotilille joka kuukausi ruokabudjettimme verran rahaa. Tilauksen voi maksaa joko debit tai credit puolella. Tykkään itse käyttää aplikaatio Foodie:ssa luoton puolta, minusta se toimii varmennuksineen siellä parhaiten. Tilaushetkellä ostoksista tehdään myös aina alustavan loppusumman lisäksi 15% katevaraus mahdollisia ylityksiä varten. Sillä esimerkiksi hedelmien tarkkaa hintaa on vaikea arvioida kappaleiden mukaan, koska niillä on kilohinta. Tämä ylimääräinen katevaraus palautetaan, kun lopullinen summa on tavaroiden keräyksen jälkeen tiedossa. Näin ostoksistani kertyy bonuksen lisäksi myös S-kortilla maksaessa maksutapaetua. Tätä ylimääräistä kertynyttä rahaa on sitten kiva käyttää esimerkiksi jouluna tai syntymäpäivinä, jotta voidaan herkutella enemmän.


Olen jaksottanut nämä budjetoidut rahat sitten viikkotasolla, kuinka paljon saan käyttää rahaa kunakin viikkona. Erityisinä viikkoina, jolloin meidän perheessä tapahtuu jotain spesiaalimpaa, olen huomioinut, että silloin ruokamenot saattavat olla suuremmat. Muina viikkoina nipistän sitten taas, jotta pysymme kuukausibudjetissa. Uskon, että tarkalla ruokalista- ja budjettisuunnittelulla pystyn paremmin hillitsemään perheemme ruoka- ja vähittäistavaramenoja verrattuna siihen, että menisin fyysisesti kauppaan ja lastaisin tavarat ostoskärryyn ja toteaisin vasta kassalla, että “Ahaa, nämä maksoivat tämän verran.” Kun tilaan aplikaatiota käyttäen, näen koko ajan kassatilanteen ja pystyn esimerkiksi muuttamaan vielä ostoskorini sisältöä, jos viikottainen budjetti meinaa ylittyä. Aion myös lasteni hieman kasvaessa näyttää heille tapani suunnitella ruokabudjettia ja opettaa näin rahan järkevämpää käyttöä.

Ps. Noutomyynnistä ostaessa ruoka tulee vielä muovipusseissa. Meillä käytetään tällä hetkellä nämä muovipussit muovijätteiden kierrätykseen sekä sekajäteroskapusseina. Prisma Kaaressa on nyt testissä myös pantillisia kestokasseja (https://www.foodie.fi/blog/post/kokeilemme-pantillisia-kestokasseja-prisma-kaaressa). Tämän laajentamista pohditaan parhaillaan. Testissä on myös muutamassa paikassa (Alepa, Prisma Itäkeskus sekä Tripla) pahvilaatikot.

4. Vähennä ruokahävikkiä

Yleensä, kun teen tilausta, olen valmiiksi keittiössä. Silloin näen helposti, mitä aineita kaapeista löytyy jo valmiina tai mitkä tulisi käyttää pois vielä ennen eräpäivää ja huonoksi menemistä. Tilaamme tosiaan kerran viikossa ostokset noutomyyntipisteelle ja muutamaa päivää ennen tilausta jääkaapin sisältö alkaa olla jo aika tyhjä. Näin minusta on myös helppo pitää jääkaappi siistinä ja siivota se säännöllisesti. Jääkaappiin ei pääse kertymään huonoksi menevää ruokaa lainkaan.

Jos viikkoaikatauluumme tuleekin muutoksia ja menemmekin vaikka yllättäen kylään syömään, sekään ei haittaa. Tiedän, että yksi suunniteltu ruoka jää yli, jolloin se on helppo pakastaa odottamaan käyttöä vaikka vähän pidemmäksikin aikaa. Rakastan insinöörinä myös FIFO-periaatetta eli “first in, first out” – se tarkoittaa, että varastoon ensiksi tullut käytetään myös ensimmäisenä. Näin varasto pysyy tuoreena ja hyvänä – tämä toimii myös ruokaostosten kanssa.

Luonnonvarakeskuksen (luke.fi) mukaan ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa noin 20-25 kiloa henkilöä kohti vuosittain. Se, että perheet miettisivät omia tapoja ruokahävikkinsä pienentämiseen, olisi jo yksi helppo keino meidän jokaisen torjua myös ilmastonmuutosta. Tilaamalla ruokaa harkitusti ja joskus jopa kokeillen, voisiko näinkin pienellä pärjätä, on ollut meidän perheen yksi konkreettinen keino vaikuttaa ruokahävikin syntyyn.

5. Helpota elämääsi

Näiden edellä mainittujen syiden perusteella tämä Prisman noutopalvelu helpottaa meidän perheen elämää. Pikkulapsiarkea elettäessä parin tunnin nipistys ruokakauppaan käytetystä ajasta viikoittain on jo paljon lisää aikaa rennosti perheen kesken. Mielestäni meillä soljuu arki mukavasti ruokailujen kanssa, kun se on edes etukäteen suunniteltu. Muuten, kun tuppaa olemaan paljon liikkuvia ja muuttuvia asioita menossa tällä hetkellä. Kukaan ei ainakaan kovin usein ennätä tulla nälkäkiukkuiseksi meillä.

Niinkuin myös alussa sanoin, on vaipanvaihto.fi-palvelukin luotu juuri helpottamaan pikkulapsiarkea – mihin mennä tänään kahville ja vaihtaa vauvan vaippa samalla tai missä meidän perhe pysähtyykään tauolle joululomamatkalla. Nämä vierailut olisi kiva tehdä kohteisiin, joista jää hyvä mieli, joihin on panostettu ja mietitty asiakasta ja jonne haluaisi mennä vaikka uudelleenkin. Prisman kauppakassi.fi-palvelu on myös sellainen, että sitä haluaa käyttää uudelleen ja uudelleen, kun sen kerran on ottanut käyttöön. Onkin aivan mahtavaa olla vanhempana juuri 2000-luvulla, kun on kehitetty tällainenkin palvelu arkea helpottamaan.

Oletko sinä jo myös Prisman kauppakassi.fi-palvelun käyttäjä? Tai haluaisitko sinä kokeillä nyt tätä palvelua? Kerro meille syy, miksi sinä käytät tai käyttäisit tätä palvelua ja voita itsellesi ja ystävällesi ostosrahaa. Kilpailu käydään meidän vaipanvaihto.fi Instagram-tilillä.

– Birgitta

 

Kannattaa lukea myös

1 kommentti

  • Vastaa Sanna 03.03.2020 at 19:42

    Kauppakassipalvelu toimii paremmin meillä kun kotiäidillä ei kädet riitä valmiiden reseptien kanssa kokkailuun. Kaupassa kuitenkin on käytävä joten tällainen tilaa mitä haluat palvelu toimii meillä arjen helpottajana.

  • Kommentoi